KIT grundades 2015 med målet att skapa kvalitativ journalistik där människor faktiskt befann sig – i sociala medier.

 

Den lilla uppstickaren gjorde ett starkt avtryck på mediebranchen och journalistiken online, med många debatter, scoop och utmärkelser (bland annat Årets digitala tidskrift, Årets journalist, och Årets idé på de mest prestigefyllda branschgalorna i Sverige).

 

I samma veva lanserades den så kallade KIT-filmen. Ett för Sverige nytt kreativt uttryck, som fick många efterapare i branschen. Både byråer och publicister började göra KIT-filmer, och flera utbildningar fick in formatet i sina scheman.

 

Inom kort hade KIT över 500 000 följare i sina kanaler, och KIT fick allt fler frågor om att hjälpa andra med deras närvaro i sociala medier.

 

Idag är KIT en innehållsbyrå som specialiserar sig på viktig kommunikation, med kunder som Tullverket, Stockholms universitet och Stiftelsen för strategisk forskning och är en del av byrånätverket People People People.

”Vi ser nu fram emot att fokusera helt på byråverksamheten, men KITs historia som redaktionell nydanare är viktig för oss även idag. Genom investeringen i Vad Vi Vet Känner vi oss trygga med att vårt arv kommer förvaltas väl, och vi vill att vårt otroliga arkiv av prisbelönt journalistik ska fortsätta vara en del av det offentliga samtalet.”

 

Kristina Berg, VD på KIT

Rent praktiskt innebär detta att KITs sidor på Facebook, Youtube, Instagram och X, kommer att brandas om och få Vad Vi Vets logotyp. Det material som tidigare publicerats i kanalerna kommer även fortsättningsvis att ligga kvar.

 

För KITs redaktionella samarbetspartners kommer inget förändras. KITs medarbetare kommer fortfarande att vara ansvariga redaktörer för KITs kunder och KIT kommer självständigt att bestämma över innehållet.