Upptäck fler case

Kristallen

Utmaning

Kristallen är en av Sveriges största tv-prisgalor. Den livesänds årligen i SVT eller TV4. Fram till nu hade Kristallens konton i sociala medier varit relativt inaktiva, med lågt engagemang. KITs uppdrag var att skapa en närvaro på sociala medier som matchade Kristallens betydelse i den svenska underhållningsbranschen.

Lösning

Idag måste socialt innehåll vara omedelbart igenkännbart. KIT tog fram en iögonfallande grafisk profil utifrån galans karaktäristiska färger.

KIT och Kristallen beslutade också att tillkännage alla nominerade och vinnare på sociala medier. Tidigare hade detta varit innehåll exklusivt för Kristallens webbsida, kristallen.tv.

Under den direktsända galan hade  KIT två representanter närvarande, samt en videoproducent på distans.

Resultat

Upplägget på galan säkerställde ett jämnt flöde av röda mattan-foton, videor och innehåll från själva evenemanget, vilket gjorde galan tillgänglig på sociala medier på ett sätt som det inte hade varit tidigare.

Kristallens räckvidd ökade med 13 548 % på Instagram jämfört med 2021, och engagement rate sköt i höjden med 2 830 %.